pondelok 2. septembra 2013

O tom, ako som ocenila maturitu z piatich predmetov.

Maturovala som z piatich predmetov. Nepýtajte sa prečo, sama by som to rada vedela. Dodnes neviem ako sa to stalo. K povinnej slovenčine a angličtine som vedela, že chcem geografiu. Povrávalo sa totiž, že je to to najľahšie z ponuky. Tú ľahkosť sme nakoniec všetci aj na vlastnej koži okúsili. No ale nie o tom to malo byť. V tom čase som sa nadchla pre francúzštinu, a tak voľba posledného povinného maturitného predmetu padla práve na ňu. V poslednej chvíli som však spanikárila. Ozval sa strach a dnes viem, že bolo dobré, že som ho počúvla. Začal mi navrávať, že po francúzsky poriadne ani neviem a že nezmaturujem (akoby sa to bežne stávalo; vystrašenému maturantovi to však nevysvetlíte). A tak som francúzštinu pre istotu posunula na piate miesto a zvolila si dejiny umenia.

Pre mňa vtedy úplne nové vody, do ktorých som vstúpila. A dodnes si za to ďakujem! Vďaka tomuto predmetu som v sebe objavila nečakanú črtu. Ďalší kúsok skladačky môjho ja. Vstúpila som do nového sveta, sveta krásna, estetična, pôvabu, harmónie, súladu. Ale predovšetkým pokoja. Pokoja pre moju dušu. Cítim, že odvtedy je nejaká plnejšia a je to tak dobre. Odvtedy kadiaľ chodím, všímam si všetky krásne budovy, zamilovala som sa do architektúry, cítim že odvtedy to viem oceniť. A neostalo to len pri tom. Verte či nie, odvtedy si život vážim viac, viac si ho užívam a objavujem jeho krásy. Žije sa mi akosi ľahšie. Viem oceniť každú peknú vec, hoci je to v autobuse, v parku, kdekoľvek. Zastavím sa v každom peknom okamihu, hoci aj keď len zazriem odlesk zapadajúceho slnka na listoch stromov. Odvtedy chápem Dostojevského, ktorý povedal, že krása (nie láska!) zachráni svet. Len krása zachráni človeka pred stereotypom, obrní ho pred otravnými médiami, ktoré vedia informovať len o tom zlom. Len ak bude vedieť človek oceniť krásu. O tom to celé je. Nachádzať krásu vo všetkom dodáva človeku energiu ďalej bojovať. Užívať si život. Lebo je pekný.

Sedím vo svojej izbe, čítam Brownovo Inferno a ďakujem sama sebe, že som maturovala z piatich predmetov. Vedela som, že raz to ocením.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Every comment makes my day!